با مروری سریع بر سیر تکاملی و تاریخی رسانه‌ها خواهیم یافت که رسانه‌ها چگونه از حالت ابتدایی و فردی به حالت جمعی حال حاضر رسیده‌اند.رسانه‌ها، عضو جدید هر خانوادهاین رشد شگفت‌آور رسانه‌ها باعث شد که به ابزاری قدرتمند تبدیل شوند. به طوری که از وظیفه اولیه‌شان یعنی اطلاع‌رسانی، پا را فراتر گذاشته و به طور کامل به زندگی انسان در همه ابعاد وارد شده‌اند. امروز کسی را نخواهید یافت که بگوید رسانه روی من و زندگی من تاثیری نداشته است! چه بخواهیم چه نخواهیم رسانه‌ها عضو خانواده ما شده است. روی زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارد. رسانه تعیین می‌کند چه بپوشیم و چه بخوریم! سبک زندگی ما را مشخص و هدایت می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند این را انکار کند. علاوه بر زندگی شخصی انسان، به شدت روی جامعه موثر است. رسانه‌ها فرهنگ، اقتصاد، ت و حتی امنیت جامعه و جهان را تعیین می‌کنند. بنابراین وظیفه رسانه‌ها صرفا اطلاع‌رسانی نیست.

 

نگاهی گذرا به رشد رسانه‌ها


پیش از این که الفبا شکل بگیرد، مردم با زبان و گفتار اطلاعات را به یکدیگر منتقل می‌کردند. رفته رفته تصمیم گرفتند اطلاعات و عقاید خود را به نوعی ثبت و نگهداری کنند. به پیکتوگراف‌ها روی آوردند. پیکتوگراف‌ها تصاویری ساده هستند که مفهوم را می‌رسانند. در عصر امروز هم از این نوع تصاویر بسیار استفاده می‌شود مانند تابلوهای علائم رانندگی، تابلوهای ورود ممنوع در بیمارستان‌ها و از این دست تصاویر ساده. حکاکی روی انگشترها نیز نوعی رسانه است. در گذشته با استفاده از تراشیدن و حک کردن روی دیوار غارها و سنگ‌های بزرگ، ایده‌ای را ثبت می‌کردند. پیدایش الفبا تحولی بزرگ در رسانه‌ها بود. از کنار هم گذاشتن حروف الفبا، ساخت کلمات و جملات کوتاه و بلند، کتاب‌ها، مطبوعات و رومه‌ها شکل گرفت. این رشد چشمگیر رسانه‌ها همزمان با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، باعث بوجود آمدن رادیو، تلویزیون، سینما، صفحه گرامافون، کاست‌ها و نوارهای صوتی و تصویری، اینترنت، ماهواره و در نهایت مولتی مدیا شد که به عبارت دیگر شکل‌گیری ارتباطات جمعی یا رسانه جمعی است. وسایل و ابزاری که بسیاری از افراد جامعه به آن‌ها توجه دارند. پس می‌توانیم بگوئیم یکی از شروط اصلی رسانه‌ها این است که باید بخش قابل توجهی از مردم را زیر پوشش خود قرار دهد.
ادامه دارد.

منابع: رسانه‌شناسی، دکتر اصحاب حبیب‌زاده ملکی / ت‌گذاری رسانه‌ای، دکتر طاهر روشندل، دانشگاه تهران / روش‌های تحلیل رسانه‌ها، آرتور آسابرگر

اخبار، جعلی یا واقعی؟!

رسانه‌ها، عضو جدید هر خانواده

ویدئو فرهنگ می‌سازد یا فرهنگ ویدئو می‌سازد؟

رسانه‌ها ,روی ,زندگی ,رسانه ,جامعه ,جمعی ,از این ,را به ,شد که ,که به ,یافت که

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

خلاصه راهنمای بکارگیری استاندارد حسابداری شماره ۱۶ دیوارپوش آجری بورس بلاگ وبلاگ دیجیتال مارکتینگ مکعب جادویی کلبه ی روان شناسی و روان درمانی مریم دهنوخلجی تامین انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمان سازی ویرگول محصولات نانو اسپرت فروشگاه فایل